Voorraadbeheer, doe kan je dat het beste aanpakken?

Wanneer je eigenaar bent van een winkel is het uiteraard in de praktijk van cruciaal belang om rekening te houden met verschillende zaken. Eén van deze zaken is het zogenaamde voorraadbeheer dat moet worden uitgevoerd. Hiervoor geldt dat ze ontzettend belangrijk is. Helaas kan er in de praktijk worden vastgesteld dat het hier ook bijzonder vaak mee fout loopt met alle vervelende gevolgen van dien. Wil jij er vooral voor kunnen zorgen dat het bij jouw zaak niet fout loopt? Dan zou de onderstaande informatie je daar zomaar eens bij kunnen helpen. 

Wat is voorraadbeheer?

Laat ons om te beginnen eerst even kijken naar wat voorraadbeheer nu precies is. Wanneer je van plan bent om een zaak op te starten en je, je graag wil richten op het verkopen van bepaalde artikelen zijn er eigenlijk twee manieren waarop je te werk kan gaan. In eerste instantie is het mogelijk om ervoor te kiezen om het volledige aankoopproces zelf in de hand te houden. Dit is in zekere zin financieel het interessantst omdat je op deze manier zelf kan bepalen over welke marge je beschikt. Dit gezegd hebbende is het zo dat wel rekening moet houden met het aanleggen en vooral ook met het beheren van een bepaalde voorraad. Dat heb je niet bij dropshipping. In het laatste geval zijn er echter andere obstakels waar je mee zal worden geconfronteerd. 

Voorraadbeheer is van cruciaal belang! 

Zoals hierboven al aangehaald kan er in de praktijk worden vastgesteld dat heel wat winkels hun voorraadbeheer niet goed op orde hebben. Hier gaan tal van verschillende risico’s in schuil. Om te beginnen is het bijvoorbeeld zo dat dit ervoor kan zorgen dat men spullen gaat verkopen die men helemaal niet meer op voorraad heeft. Hierdoor kan je niet alleen inkomsten mislopen, daarnaast krijg je ook gegarandeerd af te rekenen met een klant die niet bepaald tevreden zal zijn. 

Naast bovenstaande is het bij een gebrekkig voorraadbeheer eveneens zo dat je tegen een bepaalde boete aan kan lopen. Door de overheid wordt namelijk vereist dat bedrijven of winkels altijd een actuele voorraad bijhouden. Dit natuurlijk omdat de waarde van die voorraad ook moet worden aangegeven bij het indienen van de belastingaangifte. Wanneer je voorraadbeheer niet correct werkt is het per definitie onmogelijk om een goede inventaris te kunnen opstellen. Elk jaar opnieuw zijn er heel wat winkels die op dit vlak tegen de lamp lopen. Let hier dus zeker en vast voor op.

Hoe kan deze in de praktijk gebeuren?

Voorraadbeheer kan in de praktijk op verschillende manieren worden uitgevoerd. Vele jarenlang hebben mensen ervoor gekozen om gewoon een op papier geschreven voorraadregister of inventaris bij te houden. Dat is uiteraard een manier en kan in principe zelfs tegenwoordig nog steeds worden toegepast. Het probleem zit hem echter in het feit dat een inventaris in de praktijk eigenlijk haast nooit over de hele lijn actueel is, integendeel. Door te kiezen voor een kassasysteem welke werkt met voorraadbeheer is dat bijvoorbeeld wel het geval. Telkens wanneer er een bepaald product of artikel wordt verkocht wordt deze immers rechtstreeks uit de resterende voorraad gehaald.